Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Twierdzenie to staje się jeszcze bardziej wiarygodne, gdy myślimy o sztuce wizualnej. Bo czy można doświadczać jej w inny sposób, aniżeli podziwianie dzieł z wykorzystaniem zmysłu wzroku? Perspektywa w sztuce miała niebagatelne znaczenie już od samego początku tworzenia. Za wszelką cenę próbowano oddać realizm przedstawianego podmiotu, a bez perspektywy i głębi obrazu było to po prostu niemożliwe. Rzecz jasna, pierwotne rysunki ludów prehistorycznych były pozbawione wszelkiej wymiarowości. Płaskie obiekty to jedynie rysunek. Te, zachowujące zasady głębokiej perspektywy wyglądały, jakby wyrastały obok nas. Spójrzmy na obraz Piero della Francesca „Idealne miasto” – jest on bowiem jednym ze sztandarowych przykładów na doskonałe posługiwanie się zagadnieniem perspektywy linearnej w malarstwie. Innym sposobem uchwycenia rzeczywistości w dogłębny sposób jest perspektywa barwna, bazująca na złudzeniu kolorystycznym. Na obrazach Paula Cezanne’a niektóre kolory optycznie oddalają się, gdy inne przyciągają wzrok i wyglądają tak, jakby znajdowały się bliżej obserwatora. Perspektywa powietrzna wykorzystuje potęgę horyzontu, dzięki czemu w pełni oddaje przestrzenność obrazów. Przykład? Wydaje się, że Caspar David Friedrich opanował tę metodę do perfekcji. Dróg do uzyskania perspektywy i głębi obiektów jest jeszcze wiele. Należy pamiętać, że korzystają z nich nie tylko malarze, ale wszyscy przedstawiciele sztuk nastawionych na odbiór wizualny – rzeźbiarstwa, architektury, filmu, czy artystycznej fotografii. W tych dwóch ostatnich dziedzinach perspektywa jest niemal koniecznością, bo czy wyobrażacie sobie jakiś hit kinowy wykonany „na płasko”? Wyglądałoby to co najmniej amatorsko! Siłę zjawiska perspektywy przedstawiliśmy w aktualnej galerii plakatów. Znajdują się w niej grafiki, zdjęcia oraz rysunki o przeróżnej tematyce – od motywów marynistycznych, przez fotografie najpiękniejszych zabytków świata, romantycznych krajobrazów i pejzaży, po totalną abstrakcję i inspiracje surrealistyczne. Wszystkie te plakaty ścienne łączy idea przestrzenności.