Cyfryzacja współczesnego świata sprawia, że jesteśmy jednocześnie mniej i bardziej niż kiedykolwiek świadomi znaczenia typografii. Bardziej, ponieważ mamy więcej niż w przeszłości źródeł informacji na temat designu i jego prawideł; są też one dostępne na wyciągnięcie ręki. Mniej, ponieważ jesteśmy tak głęboko zanurzeni w tekstach różnego rodzaju, że prawie już nie zauważamy sposobu, w jaki zostały opracowane pod względem graficznym. Obrazy z napisami jednocześnie podążają za tym trendem i przeczą mu: głównie przez to, że zwracają naszą uwagę na to, jak wyrazy wyglądają (bardziej nawet niż na to, co znaczą), czasem nawet w ogóle rezygnując z przekazywania jakiegokolwiek znaczenia i prezentując po prostu pięknie zapisany alfabet albo przypadkowe litery.
Typografia jest wszędzie. Towarzyszy nam na co dzień i jest tak wszędobylska, że nawet nie zwracamy już na nią szczególnej uwagi. W zasadzie można wręcz powiedzieć, że jest wprost przeciwnie: jeżeli jakieś typograficzne wybory projektanta przyciągają Twoją uwagę, prawdopodobnie oznacza to, że… to był zły wybór, ponieważ font – czcionka – „odstaje” od reszty projektu. A przecież istotą dobrze dobranej czcionki jest właśnie staranne dopasowanie jej do wszystkich pozostałych elementów projektu: takie, aby wydawała się tam niezbędna. Właśnie w taki sposób należy wykorzystywać obrazy typograficzne we wnętrzu: mają przyciągać spojrzenie swoją urodą i interesującym stylem, a nie tym, że pasują do całości wystroju jak kwiatek do kożucha. Jak osiągnąć taki efekt? To wcale nie takie trudne!
Podobnie jak krój czcionki powinno się dobrać do rodzaju projektowanego dokumentu – i dlatego powszechnie uważanej za obciachową czcionki Comic Sans (wzorowanej na literach stawianych przez dzieci) raczej nie użyjemy do stworzenia biznesowej prezentacji, podobnie jak ślubnych zaproszeń nie będziemy składać minimalistycznym Arialem – styl typograficznego obrazu trzeba dopasować do wnętrza. Dobierając typografia obrazy do dekorowanego pomieszczenia, należy zwrócić szczególną uwagę właśnie na to, czy styl i charakter wykorzystanych liter odpowiada stylowi i charakterowi, a nawet przeznaczeniu wnętrza, które mają ozdabiać. Oto kilka przykładów:
Jeśli pozwolicie, mamy zamiar kontynuować naszą typograficzną metaforę, mówiąc: w przypadku obrazów z literami rozmiar zdecydowanie ma znaczenie, podobnie jak rozmiar czcionki ma znaczenie w przypadku składania tekstu do druku. Niewielkie literki na dużym, pustym tle przyciągają wzrok, sprawiając, że tak zaprojektowane typografia obrazy niejako całymi sobą zachęcają, by podejść bliżej i przyjrzeć im się uważnie. Duże obrazy z dużymi literami robią wrażenie nawet oglądane z odległego punktu wnętrza, dlatego warto zastosować je w obszernych pomieszczeniach, takich jak salon. Dobrze nadadzą się także do dekorowania nietypowych punktów ściany: na przykład do zawieszania nad drzwiami, we wnęce i innych tego rodzaju miejscach.
Ponieważ istnieje niemal nieskończona ilość kombinacji tekstu (albo po prostu liter) i krojów pisma, nie zawahamy się napisać, że typografia obrazy to ozdoba, która sprawdzi się we w zasadzie każdym wnętrzu. Kilka przykładów podaliśmy Wam nieco wyżej! Warto zauważyć jednak, że niektóre style zdają się szczególnie dobrze komponować z typograficznymi dekoracjami. Należy do nich styl minimalistyczny (bo czy można wyobrazić sobie coś bardziej minimalistycznego niż proste czarne litery na białym tle?) oraz styl skandynawski w swojej nieco bardziej oszczędnej, stonowanej odsłonie.